Wat is jouw impact als leraar?

Het is een manier van denken. De rol van de leraar is het beoordelen
van de impact die hij heeft op zijn leerlingen.

Hattie, 2012

Is jouw school een veilige omgeving voor feedback?

Effectieve feedback verdubbelt de snelheid van leren.

Dylan Wiliam

Feedback kan een significante impact hebben op het leren van leerlingen, maar niet alle feedback is
effectief. Wat is effectieve feedback? Effectieve feedback is informatie die alleen voor mij is bestemd, die op het juiste moment wordt gegeven en waar en wanneer het ‘t meeste effect heeft.

Vormen van feedback in schoolcontexten

  • Welke feedback kunnen leraren aan hun leerlingen geven?
  • Welke feedback kunnen leerlingen aan leraren geven?
  • Welke feedback kunnen leraren aan elkaar geven?
  • Is jouw school een veilige omgeving om effectief feedback te geven aan elkaar en te leren van elkaar?

Gebruik maken van toetsresultaten om de effectgrootte te berekenen

De meeste toetsen kunnen gebruikt worden om een effectgrootte te berekenen. Het gebruik van een gestandaardiseerde toets is echter een beter uitgangspunt dan een toets die door een individuele leraar is gemaakt. Normaal gesproken duurt het minimaal twee maanden voordat een verandering in de prestaties van leerlingen waargenomen kan worden, die gemeten kan worden door middel van een effectgrootte.
Toetsresultaten kunnen informatie geven over een klas of leerjaar over een periode van een jaar, maar ze bieden geen zicht op de effectgrootte. Tijdens de training leer je deze berekening uit te voeren en verder te interpreteren voor jouw leerlingen.

Het voordeel van het gebruik maken van de effectgroottemethode is dat effectgroottes geïnterpreteerd kunnen worden over meerdere toetsen, klassen, tijdperiodes… Tevens geeft deze methode een antwoord op de vraag hoe je vooruitgang voor jouw school, klas, leerjaar en leerlingen laat zien.

Door gebruik te maken van effectgroottes nodig je leraren uit om

  • na te denken over het gebruik van toetsen,
  • vooruitgang in kaart te brengen,
  • instructies bij te sturen,
  • leren op maat van individuele en groepen leerlingen mogelijk te maken.

Op die manier staan leraren stil bij de oorzaken waarom de prestaties van sommige leerlingen vooruitgaan en die van andere niet – dit als een consequentie van hun lesgeven.